Ha volt téma, amibe nem terveztem jobban belemerülni wargame szempontjából, az a II. vh. volt, egyszerűen túl szerteágazó számomra, néhány figurát az évek alatt persze vettem, de ezek nagy részét inkább csak a festés öröme miatt. Egy témakör volt ebből a korszakból, amiből tudtam, hogy kicsit jobban be fogok vásárolni, ez pedig az Észak-afrikai hadszíntér portyázó egységei, mint az SAS, a Long Range Desert Group, azaz az LRDG, és a kevésbé ismert Popski's Private Army. Mivel elit egységekről beszélünk, így ez mégsem jelentett sok figurát-járművet. Terveim szerint AW-vel használnám majd őket, igazi sunnyogós-szabotőr küldetésekre, esetleg járműves portyázásra. Természetesen itt jött be a probléma, hogy valami ellenséges erő sem ártana ha lenne, szerencsémre egy hobbitárs pont év végén hirdetett egy nagyobb Warlordgames-es Afrika Korps pakkot (eredetileg olaszokat terveztem volna gyűjteni, mert az egy fokkal egzotikusabb), így le is csaptam rá, ezzel lefedve a gyalogság nagy részét, és néhány jármű is meglett így. Mikor az év vége felé az új, EU-s GPRS szabályozás miatt pánikvásároltam pár bolttól, az Offensive Miniatures oldaláról rendeltem meg az LRDG Chevrolet teherautóit (háromfélét; egy rádiós verziót, egyet a Breda 20mm-es gépágyúval, és egy általános verziót, ezeknek érdekessége, hogy fémből készítik őket, annak minden előnyével és hátrányával), egy DAK MMG szettel együtt, ekkor került figyelmem középpontjába a DAK Attack szabályszett is. Alapvetően a sandbox jellegű szabályrendszereket szeretem, tehát amik nem egy adott területre vannak kihegyezve, hanem nagyon sokféle témában használhatók. Ilyen számomra az Asymmetric Warfare vagy a Pulp Alley is. Valamiért mégis úgy éreztem, hogy érdemes beruháznom rá, gyors kutakodás után kiderült számomra, hogy alapvetően egy egyszerű, de mégis kihívásokkal teli, solo/coop szabályról van szó.
Mikor végre kézhez kaptam, az első ami feltűnt, hogy milyen vékony a "könyv", kb. 40 oldal az egész, sok-sok fotóval. A szabályhoz érkezik még egy token szett, és két pakli is, egyikből a küldetéseket randomizálhatjuk, a másikból az adott játékban használandó, ellenséges erőket kell összerakni. A teljes játék egy LRDG járőr pár napos történéseit követi, az első küldetés vagy egy reptér támadás vagy egy pár napig tartó, utánptólási út megfigyelése. Ezután ha eldöntöttük, hány napot kívánunk lejátszani, kihúzzuk a megfelelő számú küldetéskártyát, és egyesével felfordítva lejátsszuk az adott küldetést. Ily módon egy mini "kampányt" tudunk lejátszani, de természetesen van lehetőség egy adott küldetést is játszani, pl bemutató játék alkalmával, de ekkor olyan dolgokkal nem kell foglalkozni, hogy mi legyen a lerobbant kocsikkal, sebesült embereinkkel, sőt, a lőszerünk fogyását sem kell figyelnünk. Ez utóbbiak egy nagyon jópofa pluszt adnak a játékhoz, mivel minden döntésünknek következménye van. Egyébként ha a kampányban nincs szerencsénk, és az erőink fele megsemmisült, akkor bizonyos küldetéseket nem kell végrehajtani, hiszen miért is kockáztatnák embereink életét egy öngyilkos küldetésben? Egy-egy küldetés előreláthatólag kb. 1-1,5 óra alatt megvan, sőt, van amelyikhez nem is kell felpakolni az asztalt, néhány kockadobással végig tudjuk vinni, ilyenek pl. az utánpótlási utak megfigyeléséről szóló küldetések. Ebből következően egy átlagos, 8-10 napos "kampányt" le lehet játszani akár egy nap alatt, vagy egy hétvégén.
A játék maga d6 és d10 kockákat használ, számomra kicsit random módon. Értem ez alatt, hogy nincs következetesség abban, hogy mikor épp melyik kell, ráadásul van, hogy a 6-os dobás a szerencsés kimenetel, van hogy az 1-es. Itt egy letisztázás lehet nem ártott volna, mert nem igazán intuitív így, gyakorlatilag minden dobás előtt meg kell keressük, melyik táblázatot kell használjuk. Szerencsére ezekből a táblázatokból nincs annyira sok, gyakorlatilag egy kétoldalas A4 oldalra ráfért, amit szintén kapunk a szabályhoz. Sereglisták illetve seregépítő nincs, a könyv elején nagy vonalakban fel van vázolva, hogy miként kell összerakjuk csapatunkat. Mivel egy fél járőr útját kell egyengessük, így összesen 6db LRDG járműre lesz szükségünk: kelleni fog egy rádiós teherautó, egy "fitter", azaz szerelő kocsi, ez nyilvánvalóan a lerobbant járművek javításában ad nagy segítséget, ajánlott egy gépágyús/Bofors ágyús, és egy negyedik általános, valamint két pilot car. Nálam ez úgy fog kinézni, hogy lesz a három Offensive Minaitures-tól rendelt Chevy 1533X2, egy Ford F30 CMP fitter a változatosság miatt, és két Willys Jeep, amikről a járőr parancsnok és helyettese vezeti harcba az egységet. Persze saját szájízünk szerint használhatunk más LRDG járműveket is. Fegyverzet tekintetében sincs megkötés, annyi és olyan típust használunk, ami nekünk tetszik, de általánosan elmondható, hogy a teherautókon 3-4 főnyi személyzet utazik, a Jeep-eken 2-2, ennek megfelelően a géppuskából is 2-3-at elég felrakni a járművekre, egyébként általában a valóságban is kb. ennyi volt használva. Természetesen ezek sincsenek kőbe vésve, ha más összeállítást próbálnánk ki, annak sincs semmi akadálya, csak jegyezzük fel magunknak a kampány elején. Nálam annyi csalás lesz, hogy a Perry Jeep-ek inkább az SAS és Popski egysége által használtakat modellezik, az LRDG nem pakolta annyira meg a sajátjait, de egyrészt ez szettben jó árban van, és nem is nagyon találtam más megoldást, a Rubiconon kívül (de ott külön kell megvenni a járművet, és a kiegészítőket, így viszonylag drágább). Másrészt nekem amúgy is inkább ezek a telepakolt verziók tetszenek. Természetesen katonáink ki is szállhatnak a járművekből, sőt néhány dolgot nem is tudnak a járműveken utazva megtenni, így egy maroknyi figurára is szükség lesz, de ezek nálam már festésre előkészítve sorakoznak.
Pro:
- egyszerű harcrendszer
- ötletes ahogy ki van találva, hogy adott körben milyen sorrendben tüzelnek az egységek
- szintén izgalmas, hogy adott küldetésben mekkora létszámú és milyen felszereltségű ellenséggel kell szembenéznünk
- egyszerű, de mégis kreatív "kampány" rendszer
- logisztika megfelelő mértékben szerepet kap (bizony, figyelni kell, mennyit lövünk a fegyverekkel)
- kevés terepigény, így könnyen lehet mozgatni, pl bemutatójátékra, vagy nagyobb eseményre (pl Historikum)
- minimális RPG elemek, elnevezhetjük a járőrünk tagjait, kaphatnak extra képzettségeket, ha megsérülhetnek evakuálhatjuk őket (amennyiben tudunk hívni repülőgépet nekik), vagy áttehetjük őket másik autóra, stb
- "kész van" a szabályrendszer, nem kell stresszelni azon, hogy követni kell a metát, épp melyik egység az erős, vagy hogy melyik szűnik meg
Kontra:
- kicsit kusza a dobókockák használata és kiértékelése
- nem sandbox rendszer, így igazán más témában nem használható
Részemről alig várom, hogy nekiálljak a járműpark megépítésének, pimpelésének, majd festésének, és mielőbb kipróbálhassam a játékot, akár szóló módban, akár egy-két haverral közösen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése