2023. szeptember 11., hétfő

Historikum XVI., Székesfehérvár

Előkészületek:

    A tavaly nyári Historikum XIII. után most ősszel ismét sikerült kimennem a rendezvényre, „természetesen” a Spectré-t vittem, ezúttal úgy alakult, hogy egyedül. Augusztus elején elkezdtem gondolkodni, hogy a Mogadishu-i csata közeledő, 30. évfordulója alkalmából játszanék valamit a témában. Először csak egy évfordulós játékra gondoltam, nagyjából ki is találtam a küldetést, hogy majd októberben lejátszuk. Ezek után jött a gondolat, hogy akár a Historikumra is kivihetném, ha már az utóbbi néhány alkalmat ki kellett hagyjam. Gábor jelezte, hogy ő is jönne, így megvolt a játékostárs is, nosza, kezdjünk neki a dolognak.
 

    Először is azt mindenképpen tudtam, hogy a történelmi eseményeket veszem alapul, nem kizárólag a Sólyom végveszélyben c. filmből látottakat, így a helyszínt is ennek megfelelően akartam lemodellezni. Jó minőségű felvételt nemigen találtam, csak néhány alacsonyabb felbontású légifotót a lezuhant gépről és környékéről. Azt egyből láttam, hogy jópár épületet el kell készítenem, hogy minél korhűbb legyen majd az asztalom. Összeírtam egy ütemtervet, és megrendeltem a lezuhant roncsot a Grubbytanks-tól, ez nagyon kedvező áron volt, és úgy gondoltam, egyszerűbb lesz a resin modellel dolgozni, mint venni egy makettet, és azt átalakítani. A todo listámban szerepeltek vályog/kőházak és bádoglemez kunyhók is, valamint kerítések, lombhullató fák, és néhány apróság, mint sitt/törmelékhalmok, és egy hinta, amit a film vonatkozó jelenetéből néztem ki. A kerítés egy nagyon fontos elem volt, a pálya jó részét ezzel akartam lezárni, ahogy a valós helyszínről készült képen is látható. Az ütemtervet nagyjából tudtam is tartani, mindennel elkészültem időben, egyedül a nagyobb, lombos fák nem érkeztek meg, ezeket nem tudtam egyedül feltenni. A legnagyobb kihívás a két Delta mesterlövész kifestése volt, korábban már lefestettem őket, de nem voltam megelégedve az eredménnyel, már akkor tudtam, hogy újra fogom őket festeni. Most ennek is eljött az ideje, sajnos a második próbálkozás is pocsék lett, végül a harmadik nekifutásra lettek olyanok, amire azt mondtam, hogy ennél jobb már nem nagyon lesz. Közben a Blackhawk is megérkezett a pilótával, ezen kicsit izgultam, hogy meglegyen, de bőven időben ideért. Egyébként sokkal nagyobb a modell mint vártam, de így csak annál jobban vonzza a tekintetet. A festése pár nap alatt megvolt, ettől a ponttól tudtam, hogy nagy baj nem lehet. Végül az utolsó héten minden szépen összeállt, legutoljára az ebay-ről rendelt kis narancsfákat fejeztem be, azokra még épphogy volt időm.
 
    Közben a küldetést kétszer is leteszteltük, egyszer Messorral, akinek volt néhány igen jó ötlete a bemutatózással kapcsolatban, ezeket a későbbiekben is használni fogom. Aztán az első játékon szerzett tapasztalatokat felhasználva Balázzsal is kipróbáltuk a finomított verziót. Ez már úgy alakult, ahogy szerettem volna, így ez a verzió lett kikiáltva véglegesnek. Ezután elkészítettem a karakterlapokat, leírást, ezeket szokás szerint kinyomtattam, pár segédanyaggal együtt. Sajnos közben Gábor jelezte, hogy nem fog tudni jönni, így kicsit meg voltam lőve fuvar és ami még fontosabb, játékostárs tekintetében is. Lemondani viszont ekkor már semmiképpen nem akartam, így aztán azt a döntést hoztam, hogy elmegyek, és úgy bemutatózok, hogy a látogatókból próbálok játszótársat toborozni.
 
    Csütörtökre összeállt minden, így felraktam a próbaasztalt, ez már a korábbi Historikum előtt is hasznos volt, mert így gyorsabban tudtam a helyszínen felpakolni a dolgokat. Egy gondom volt a tereppel, nem volt elég színes, nagyon dominált a rozsdavörös és a barna, ezért pár plusz dolgot is hozzáadtam, de így sem voltam 100% elégedett. Úgy próbáltam tovább javítani a dolgon, hogy a frissen elkészült épületekre felragasztottam a szokásos posztereket, reklámtáblákat. Mikor úgy véltem, hogy kb. okésan néz ki, elkezdtem bepakolni, úgy készülve, hogy vonattal fogok menni, de az utolsó pillanatban szólt Belián, hogy el tud vinni.
 

Az esemény:

 
Kb. ez a látvány fogadta az érdeklődőket.

    Reggel kb. háromnegyed tízre érkeztünk a Fejér megyei levéltár épületébe, és gyors bejelentkezés után el is kezdtem az asztal felpakolását, Beliánék pedig a Blood Red Skies (ami szintén egy remek játék, tessék kipróbálni!) asztalukat kezdték összerakni. Kb. negyed 11-re meg is voltam az tereppel, közben már szállingóztak az érdeklődők is. Mivel nem volt fix játék betervezve, így nem kellett túlzottan kapkodnom, így volt időm megcsodálni a többi asztalt is, leginkább az I. világháborús témájú tetszett, de a ’48-as szabadságharcos, valamint az amerikai polgárháborús is gyönyörű volt, a maradék két asztalon pedig a hatalmas mennyiségű figura volt lenyűgöző, hiába, a szemem skirmishhez van szokva, a több száz fős seregek látványa mindig ámulatba ejt. A manga kiállításra is volt egy kis időm, azokat is megnéztem, bár a stílus nem áll hozzám túl közel, de volt egy-kettő alkotás, ami kimondottan tetszett ezek közül is.
 
Az I. Vh-s asztal, gyönyörű volt, sajnos mint kiderült, a többi asztalról elfelejtettem képet készíteni...

    Idővel volt egy fiatal érdeklődő is, akivel kipróbáltuk a játékot, sőt, végig is játszottuk a küldetést, sikerült megnyernie, elég ideig tudta életben tartani az amerikaiakat, igaz, Shughart kb. a 3-4. körben halálos találatot kapott, de Gordon és a támogató Blackhawk a minigunnal kellően megtizedelte a rohamozó milicistákat. Igaz, az erősítést behozó dobásaim nagy része kimondottan pocsék volt, de sebaj, a lényeg a jó élmény volt. Délután Márk is kipróbálta a játékot, és úgy néz ki, őt sikerült is annyira megfertőznöm, hogy máskor is játszani fogunk Spectrét, csakúgy, mint Imivel és Beliánnal, akikkel zárás előtt nem sokkal játszottunk pár gyors kört. Természetesen mindenkinek elmondtam, hogy nagyon kis szeletét mutattam a rendszerben rejlő lehetőségeknek, szerencsére az alapszabályok is elegendőek, hogy valakit beszippantson a játék. A holtidőkben az érdeklődőknek meséltem, hogy mit is látnak, és a figurákat pakolgattam közben ide-oda, hogy minél látványosabb legyen az asztal. Délután 5 előtt nem sokkal kezdtünk elpakolni, amikor gyakorlatilag vége lett a rendezvénynek, a többi asztalt is akörül kezdték bontani. Összességében ismét egy remek, színvonalas eseményen vagyunk túl, ami kimondottan sikeresnek mondható részemről, ugyanis 2-3 új játékos is elkezdett komolyan érdeklődni a Spectre után, tehát a célom, hogy minél többen megismerjék és belekezdjenek a játékba, elértem.
 

    Vasárnap reggel még várt egy meglepetés, ugyanis akkor láttam, hogy az először most megrendezett asztal szépségversenyt az enyém nyerte el a közönségszavazatok alapján! Elmondhatatlanul örültem ennek, kimondottan váratlanul ért, mert szerintem legalább két asztal sokkal szebb volt, mint a sajátom. Ezúton is nagyon köszönöm mindenkinek, aki szavazott, akár az én asztalomra voksolt, akár máséra, igazán megtisztelő számomra az egész.
 
    Legvégül szeretnék köszönetet mondani a szervezőknek, hogy ismét egy színvonalas rendezvényt hoztak tető alá, az érdeklődőknek akik megálltak pár szóra, hovatovább beálltak kipróbálni ezt a remek kis játékot, végezetül de nem utolsósorban játékostársaimnak akik a tesztelésben, ötletelésben segítettek.

2023. augusztus 30., szerda

Delta mesterlövészek

 

MSG Gary Gordon & SFC Randy Shughart

    A híres személyiség “gyűjtögetős” projektem még korábban bővült ezzel a két figurával. Aki nem ismerné a történetüket, az gyorsan pótolja, ha máshonnan nem is, a Sólyom végveszélyben c. filmből. Nagyon röviden: 1993-ban a Mogadishu-i csatában eme két Delta Force mesterlövész leszállt megvédeni a második lelőtt MH-60 helikoptert, a felmentő konvoj érkezéséig. A konvoj nem érkezett meg, a tűzharc során mindketten elhunytak, a helikopter személyzetéből is csak egy pilóta élte túl, aki aztán fogságba esett, de őt végül elengedték. Gordon és Shughart voltak az elsők, akik a Vietnami háború után Becsületrend kitüntetést kaptak hőstettükért.

     A miniket a North Star minis-től rendeltem, a Wargames Illustrated Giants in Miniatures sorozatából. Ez egy limitált sorozat, így ha valakinek tetszik, érdemes mielőbb beszerezni. A figurák nagyon szép kidolgozasúak, de viszonylag kicsik, és a true scale miatt elüthetnek más gyártók figuráitól. Akit ez zavar, az mindenképp készüljön erre lelkileg. Ahogy néztem, a Skirmish Sangin Gothic Serpent sorozatához passzolnak, a fotókat nézegetve esélyes hogy eredetileg ugyanaz a sculptor mindkét esetben (Az innen származó szomáliai milicistáim egészen biztosan hasonló arányúak). Az összerakással nem volt probléma (a karokat a fegyverekkel külön kapjuk), a festéssel már inkább meggyűlt a bajom, egyszerűen nem tudtam elkapni az amerikai 3 színű sivatagi terepmintát. Harmadik nekifutásra lett vállalható, bár nem vagyok tökéletesen megelégedve most sem, viszont úgy voltam vele, hogy nem valószínű, hogy negyedjére jobb lesz, ezért így maradtak. A többi felszerelés már nem volt ilyen nehéz, bár a fekete cuccok sem egyszerűek azért festés tekintetében.

     Összességében két nagyon szép figuráról van szó, megérte a belefektetett munka, a Historikumon pedig ki is lehet majd próbálni őket, a Spectre szabállyal lejátszott küldetésen.

2023. augusztus 28., hétfő

Rogue Heroes

    Egy újabb, futó miniprojektem: történelmi nevesített figurák gyűjtése, festése. Az egyik fő beszerzési helyem ezekhez a stoessisheroes.com weboldal, ahol rengeteg híres katona figurája megtalálható. Régebben volt tőlük egy rendelésem, és azóta is szemeztem ezzel a három figurával, aztán mikor tavaly kijött az Engedetlen hősök minisorozat, akkor megint előjött hogy meg kellene őket rendelni, de valahogy akkor elmaradt még. Nemrég aztán hirtelen elhatározásból csak megrendeltem őket, pár egyéb figurával, és mivel sorjázáskor-összeragasztáskor nagyon megtetszettek, nagyon gyorsan ki is festettem őket. Kimondottan kellemes volt a festésük, illetve az összerakással, sorjázással sem volt semmi probléma.

    Ezeket a figurákat inkább a gyűjtögetés miatt szerzem be, legalábbis a II. VH korszakból valóakat mindenképpen. Asztalt ritkábban fognak látni, mivel sem Bolt Actiont sem Chain of Commandot nem játszom, de II. VH-ra adaptált Spectréhez tökéletesek lesznek, pár Warlord Games 8th Army figurával kiegészítve. Tervben van még egy II. Vh-s piszkos 12 jellegű csapat vs. náci zombik játék is, ami szintén remek szórakozást ígér.

Jock Lewes, David Stirling, Paddy Mayne


2023. augusztus 21., hétfő

Black Hawk Down - 30th anniversary mission for Spectre Operations

    At 9 September we will play some presentation/demo game at a historical wargame convention, Historikum XVI. in Székesfehérvár, Hungary. Because the Battle of Mogadishu took place almost exactly 30 years ago, I choose the equally famous and tragic episode to play, when the two Delta snipers, MSG Gary Gordon and SFC Randy Shughart defended the second Black Hawk's crash site. I think it's pretty well known, so everybody who saw the film can relate to, the US side is just a few figures, so it's ideal to new players. I make some special rules, furthermore, I tried to take the original events as a basis, not the film only. For example, there is an MH-60 Minigun OTA for some turns, on which the third Delta sniper stayed at Super 6-2, provide air support for Gordon and Shughart, but that Black Hawk was hit by an RPG too, but fortunately was able to make a crash landing in a safe area. The mission's description is below:

MSG Gary Gordon, test game

Last stand at the Super 6-4’s wreck
Battle of Mogadishu – 30th anniversary

 
US side:
 
Delta Sniper MSG Gary Gordon
Elite tier Commander    
Colt M723 (Carbine w/reddot), Colt M1911 (Pistol), body armor
 
Delta sniper SFC Randy Shughart
Elite tier sergeant           
M21 (Battle rifle [Note! Extra rule: Rapid fire] w/reddot), Colt M1911 (Pistol), body armor
 
CWO Michael Durant
Professional pilot             
MP5A3 (SMG), body armor
 
Note: Pilot is treated wounded, cannot move, but can be dragged!
 
Extra rules:
 
Last stand:
If an enemy hit in 1st RI, Delta snipers can shoot again another enemy in 2” of the previous target.
 
Every shoot counts:
If a weapon has a Rapid fire or Automatic rule, then can shoot any avialable target 2” apart in the 1st RI, don’t requested to shoot a single target. The -1 SG penalty from Rapid fire or Automatic rules applies for every targets!
 
Note! These extra rules above can be combined.
 
Low on ammo:
From the start of turn 6, if a Delta sniper roll any number of 1’s for SG rolls, then after the firefight immediately roll a secondary D6 after each 1 results. If these secondary rolls are 3+, then nothing happens, otherwise the sniper’s main weapon is emptied, he can only use his sidearm.

Blackhawk supply:
There are 2 M16’s (Assault rifle) in the downed Black Hawk, what can be picked up, and the previous rules applies for these weapons too.
 
 
OTA:

Heliborne minigun support: 
Any Delta Snipers can called in any number of times this OTA, but after each call-in, the CD values for the call-in OTA decreases by one for both of them, and the first time when the CD roll is failed, the Blackhawk is hit, and cannot provide further support! The Minigun only shoots one per turn, not two!
 
Victory points:
 
5 Points / active (Not Dead or Unconscious) US soldier / turn
1 Point for every neutralized enemy
 
SFC Randy Shughart, test game
 
Somali side:
 
Militiaman ~8 +D6 (Alert), starting in the 12"x6" Open Area at the table edge.
No commander, or sergeant 

Weapons: assault rifle only
 
 
OTA:

Continuous reinforcement:
From the 2nd turn in the Command phase: 3+D6 Militiaman appears on one side of the board: Roll D6, 1-4 one –prearranged- table side, 5 at the player’s choice, 6 at the player’s choice and another unit appears, with D6 militiaman, on the same side or the opposite side of the board.
 
Victory points:
 
50 Points / dead or unconsious Delta Sniper
50 Point for captured Pilot
 
 
 
Mission:
 
Board:
Playing area is 4'x4'. The wreck is on the center. Buildings and walls around it, about two sides totally covered, this is the Center Area. 1-2 paths to the center per side, lot of covers, barricades, barrels. There is an Open Area on one table edge (on the same side as the side where there are little cover around the downed heli), about 12"x6". This Open Area is partially covered from the crash site.

Insertion (Pre-mission, Demo game):
 
The two Sniper starts in the 12"x6"Open Area on the table edge.. 4-5 Militiamen alone or in two-man group walk toward the wreck about 12-18” from the table sides. The Snipers must eliminate the Somalis. No OTA’s.
 
„We’re it!” („cutscene”, not playable):
 
Delta’s treat the Pilot, drag him to cover. US side chooses their starting position for the main mission, near the wreck, (They're must be inside of the the Center Area, surrounding by buildings and walls.)
 
Last Stand at Super 6-4 (main mission):
 
The last stand. Delta’s defend the crash site as long as they can. Somalis try to overrun the US soldiers.
 


Historikum IX. 9., Spectre küldetéssel

     2023. szeptember 9-én újabb Historikumon fog szerepelni a Spectre, ezúttal egy kisebb lélegzetű küldetéssel, az előzőből tanulva most nem viszünk túlbonyolított dolgokat, a tapasztalat az volt, hogy 3-4 demo játék után nagyon nehéz koncentrálni és észben tartani dolgokat. Cserébe egy olyan eseményt fogunk újrajátszani, ami sokaknak ismerős lehet: október 3-4-én lesz a 30. évfordulója a Mogadishu-i csatának, amit ha máshonnan nem is, a Black Hawk Down - A Solyóm végvezélyben c. (istenem ez a fordítás...) filmből ismerhetünk. Ez lesz a játékunk témája, közelebbről a két Delta mesterlövész, Gary Gordon és Randy Shughart önfeláldozó akciója a második lezuhant MH-60 mellett. A játékosok a két mesterlövész és a pilóta, Michael Durant bőrébe bújva próbálhatják ki, meddig tudják tartani magukat a folyamatosan özönlő szomáliai milicisták csapataival szemben. A küldetés leírása alább olvasható: 



Utolsó emberig a Super 6-4 roncsánál:

Mogadishu-i csata – 30. Évforduló

US oldal:

Delta Sniper MSG Gary Gordon
Elite tier Commander    
CQB carbine w/suppressor, w/reddot, Pistol, body armor
 
Delta Sniper SFC Randy Shughart            
Elite tier sergeant           
Battle rifle w/reddot (Extra szabály: Rapid fire), Pistol, body armor
 
CWO Michael Durant                                   
Professional pilot             
SMG, body armor

Figyelem! Durant a játék kezdetekor ellátott sérültként kezd! Nem mozoghat, csak ha valaki magával vonszolja.
 
MSG Gary Gordon, tesztjáték

Extra szabályok:
 
Utolsó emberig:
Ha egy ellenséget eltaláltak, a Delta mesterlövészek lőhetnek egy újabb ellenségre az előző célpont 2” távolságában, de csak az 1. RI-ben.
 
Minden lövés számít:
Ha egy fegyvernek van Rapid fire vagy Automatic szabálya, akkor nem muszáj egy ellenségre lőniük, lőhetnek egy továbbira is 2” távolságon belül, de csak az 1. RI-ben. A -1 büntetés a Rapid fire illetve Automatic szabályból érvényes a fő és a másodlagos célpontra is!
 
A fenti szabályok egymással kombinálhatók!
 
Kevés lőszer:
Delta snipereknél a 6. körtől kezdődően, a fő fegyvert használva 1-es SG dobásnál egy újabb D6 dobást kell megejteni a tűzharc kidolgozása után minden 1-es dobott értékre: 3+ értéknél nem történik semmi, ellenkező esetben viszont a fő fegyver lőszere kifogyott, és csak az oldalfegyver használható.

Black Hawk ellátmány:
A Black Hawk-ból egy-egy M16 assault rifle kinyerhető, de ezeknél is érvényes az előbbi szabály.
 
OTA:

Heliborne minigun támogatás:
Bármelyik Delta operátor lehívhatja akármennyi alkalommal, de minden egyes lehívás után a 1-el csökken a CD érték, bárki is hívja a támogatást. Az első alkalommal, amikor nem sikerül a CD dobás, további támogatásra nem hívható be a Black Hawk, mivel találatot kapott, és kényszerleszállást kell végrehajtania. Kettő helyett csak egy lövést adhat le!
 
Győzelmi pontok:
 
5 Pont körönként minden élő (nem halott vagy eszmélet vesztett) US egységért
1 Pont minden ártalmatlanított ellenségért
 
 
Szomáli oldal:
 
Militiaman ~8 +D6
 
Fegyverek: assault rifle mindenkinél
  
OTA:

Folyamatos erősítés:
2. körtől kezdődően minden egyes körben a Command fázisban: 3+D6 Militiaman érkezik a harctérre. Bejövetel: előre meghatározott, D6 asztal oldalon. 1-4-re adott oldalon, 5-re szabadon választott. 6-ra szabadon választott, és még egy raj jön, D6 emberrel, ugyanazon vagy az ellentétes oldalon.
 
Győzelmi pontok:
 
50 Pont minden halott vagy eszméletét vesztett Delta sniper után
50 Pont a Pilóta elfogásáért

SFC Randy Shughart, tesztjáték


Küldetés:

Asztal:
Játékterület 4'x4'. A lezuhant helikopter középen helyezkedik el, körülötte épületek és falak, kb. 2 oldal teljesen beláthatatlan, ez a Középső terület. 1-2 ösvény oldalanként a roncshoz vezet, sok fedezékkel, barikáddal, hordókkal. Egyik asztalszélen van egy Nyílt terület (azon az oldalon, ahonnan jobban van rálátás a helikopterre), ami kb. 12"x6" nagyságú. Ez a Nyílt terület részben el van takarva a lezuhanás helyszínétől.

Megérkezés (bemelegítő, demo):

A két Delta operátor az asztal egyik széléről, a 12"x6" Nyílt területről indul. 4-5 Milicista egyesével vagy párban szintén a helikopter felé tart, a széltől kb. 12-18"-re kezdve. A Deltának meg kell tisztítani a terepet. Nincs OTA.

"Jelen!" ("cutscene", nem lejátszandó):

Gordonék ellátták a sérült pilótát, és biztonságos fedezékbe vonszolták. A Delta mesterlövészek és a pilóta a fő küldetéshez elhelyezhető a gép körül, a játékos által kívánt pozícióba. (Az épületek és falak által körbevett Középső területen belül kell elhelyezni őket)
 
Utolsó emberig (fő küldetés):

A Delta védelmezi a lezuhant gépet és a személyzetet, ameddig csak tudják. A szomáliaiak próbálják őket lerohanni.

2023. március 4., szombat

Rossz hír, jó hír

​     Tavaly év végén a Spectreminiatures nem várt fejleményekről adott hírt: 2023-tól nem forgalmazzák tovább a Spectre Ops szabálykönyvet. Ennek egyszerűen az az oka, hogy a könyv írója, aki korábban a csapatuk tagja volt, a licenszeket adta el nekik, ami most járt le. Bár előtte még akciózták is, nem volt eszem rendelni 1-2 plusz példányt belőle, ami az itthoni terjesztését innentől extra nehézzé teszi, mivel pdf formátum soha nem volt belőle (és a közösség is tiszteletben tartotta a kiadó kérését, így -a ver1 előtti beta kiadáson kívül- nincsenek az interneten fellelhető “biztonsági mentések”).

     Ez a rossz hír, de szerencsére vannak jók is: mind a ver2 írója, mind a Spectre csapat bejelentett 1-1 új szabálykönyvet idei megjelenéssel. Ezekről egyelőre nincs további infó, miben fognak megegyezni, és miben lesznek mások mint a jelenlegi szabálykönyv. Kiváncsian várom, hogy milyen tapasztalatok lesznek velük a dedikált FB csoportban, és ha úgy alakul, talán valamelyikbe még be is ruházok majd. Ehhez persze az is kellene, hogy itthon legyen a témára nagyobb érdeklődés. Lehetséges, hogy egy esetleges pdf kiadás valamelyik verzióból megnövelné azok számát, akik kipróbálnák az ultramodern skirmish szépségeit, így bármi is lesz végül, aki pdf-ben is terjeszteni fogja, az mindenképpen érdekesebb lesz részemről. Addig is szívesen demózom bárkinek a játékot, aki szeretné kipróbálni.

2023. február 14., kedd

Wars of Insurgency: Skirmish warfare in the modern world

     


    Korábban már belefutottam a címben jelzett szabályrendszerbe, és mikor kb. tavaly láttam, hogy akciózzák a pdf verziót egy helyen, gyorsan meg is vettem. Kíváncsi voltam, mennyiben más, mint a Spectre rendszer, meg szerettem volna egy attól eltérő, leegyszerűsített szabályt is megismerni. Mivel én az Infinity-vel kezdtem, ezért a Spectre igazán üdítő volt a maga "laza", de józan észre támaszkodó szabályaival, és élethűségre törekvésével. Persze, mint az ismertetőjénél említettem, az alapszabályai a Spectré-nek egyszerűek, de a rengeteg finomhangolással egészen bonyolulttá és változatossá tehető a játék. A Wars of Insurgency-t még nem tudtam kipróbálni, de a szabálykönyvet olvasgatva az alábbiakat gondolom elöljáróban:

    -A Spectrénél is egyszerűbb, a minimálisra leegyszerűsített egység statok és harcrendszer

    -Nem annyira narratív, pontszám szerinti seregépítés van

    -A több játékos mód itt is támogatva van, sőt kimondottan ajánlott is

    -Egyszerű, de erős kampány tematika, jól elkülönülő frakció előnyökkel

    -Felváltott aktiválás, erről még bővebben írni fogok

  -Kevesebb jármű opció, gyakorlatilag kimerül a Jeep, teherautó és páncélozott jármű, és ezek felfegyverzett variánsaiban.

    -Nincsenek balanszt segítő, asztalon kívülről behívható támogatások, csak az van, ami az asztalon látszik

    -Nincs overwatch, vagy Infinity-jellegű ARO, aki épp aktivál, azt nem lehet megszakítani

    -A közelharc egyáltalán nincs kidolgozva  

    -Igazi erényei kampány alatt jönnek elő, ahol a frakció bónuszok teszik igazán színessé a csapatokat

    Pár dolog bővebben kifejtve: a körön belüli aktiválás a sima D6 kezdeményező dobás után úgy történik, hogy az ellenfél által ismeretlen értékű jelölőkkel megjelöljük az osztagainkat, és a kezdeményezést megnyert játékos az egyessel jelölt osztagával tevékenykedik, majd a következő játékos jön az ő egyessel jelölt osztagával, utána ha van, a többi játékos, és miután mindenki aktivált, jön a kettessel jelölt osztag, és így tovább. A parancsnokunkkal még tudunk ebben kicsit trükközni, de a lényege ennyi.

    Mivel eme szabálykönyv fő célja a címben is említett függetlenségi harcok, lázadások és ezek elleni háború, ezért a gerillaharcokra jellemző aszimmetrikus hadviselést hivatott leképezni, a Spectrétől egyszerűbben. Itt is különböző szintekkel vannak megkülönböztetve az egységeink képzettség szempontjából, de főképp a kampányban található, elérhető bónuszok azok, amik igazán egyedivé teszik a frakciókat. Például a lázadó miliciánál van egy olyan bónusz, hogy atrocitásokat követnek el, viszont ez kétélű fegyver, lehet, hogy a kétes hírnevünkkel sikerül megfélemlíteni az ellenség egy raját, de az is lehet, hogy pont ellenkezőleg, még vehemensebben akarnak harcolni, megbosszulandó korábbi tetteinket. Ezt a bónuszt viszont a kormányerők, stb nem választhatják, ők más előnyök közül válogathatnak. Ugyanakkor meg van adva, hogy adott frakció a különböző szintű egységekből maximum mennyit hozhat, viszont minimum szám is van megadva más szintűekhez. Például az előbb említett felkelő csoport legfeljebb két reguláris rajt hozhat, és legalább 2 milicia rajt hoznia kell, professzionális rajuk egyáltalán nem lehet, és max 2 rajuk lehet ellátva pácélozott csapatszállítóval. A rajokban a létszám korlátozva van, így powergamerkedésre nem igazán alkalmas, már csak az egységek pontértéke miatt is.

    Maga a könyv jól felépített, a szabályrendszer része kb. a felét teszi ki, a másik fele a kampány leírása, illetve néhány scenario. Ezeket kicsit bonyolultnak érzem, pár egyszerűbb küldetés esetleg elfért volna benne még. Maga a szabályrendszer résznek is tetemes része a különböző terepek leírása, így látható, hogy maga az alap seregépítés, aktiváció, mozgás, harcrendszer, morál szabályok tényleg nagyon egyszerűek, összesen kb. 6-7 oldalon elférnek. A könyv gazdagon illusztrált, természetesen vannak wargame-ről készített fotók, de valós képek és rajzolt ábrák is, valamint a küldetésekhez skiccelt térképet is találunk. Igaz, a képek fekete-fehérek, legalábbis a pdf verzióban, de a hangulatot így is megteremtik.


UPDATE:

    Sikerült lejátszanunk az első próbajátékot, a könyvben szereplő Son of SAM küldetésre esett a választásom, a három közül ez tűnt a legalkalmasabbnak 2 játékoshoz, a másik kettő az igazán minimum 3-4 játékossal lenne szórakoztató. Kiderült, hogy jól gondoltam, a leegyszerűsített szabályok miatt nagyon gyorsan bele lehet jönni a játékba, kiváló lehet akár bemutatózásra is emiatt. A könyvben ajánlott 200 pontos seregek helyett csak 120 pontból raktam össze az oldalakat, így kevesebb rajjal tudtunk játszani, és emiatt a parancsnok vezetési képessége nem igazán kapott teret. A váltott, kiszámíthatatlan aktiválás különösen tetszett, kellő teret biztosított a taktikázásra. Ami már most érezhető volt, hogy a militia szintű egységek és a regulárisok között érezhetően nagyobb az eltérés, mint a regulárisok és a professional egységek között, igaz hogy néhány szerencsés lövésük most is volt a milicistáknak: 3d6, minddel 4+ sikert kellett elérni, védekezésül 5-6 d6 kockával elég lett volna egyetlen 5+, na ebből volt legalább kettő eset, igaz, rengeteg lövésük mellé is ment. A géppuskák kellően erősek, az RPG-t viszont szokni kell, a viszonylag kicsi lőtávja miatt. Összességében meg voltunk elégedve a szabállyal, de azt is beszéltük, hogy pont az egyszerűsége miatt két játékosnál hamar repetitív lehet, és hogy igazán multiplayer módban lenne igazán jó játszani, nem beszélve a kampányról, ami további teret engedne a változatosságnak.














Tabletop Wargames: A Designers’ and Writers’ Handbook

  A Wargame hobbi reneszánszát éli napjainkban, hála az olyan oldalaknak, mint a Wargamesvault, egyre több és több szabálykönyvhöz férhetü...